تلخ وشیرین94

دوستانه

تلخ وشیرین94

دوستانه

بازتولید آسیب‌های اجتماعی و برخوردهای سلیقه‌ای



حمیدرضا عسگری در سرمقاله روزنامه آفرینش نوشت:

نیازهای اجتماعی در عصرحاضر به شدت افزایش یافته و متناسب با آن معضلات و مشکلات اجتماعی نیز رشدی صعودی به خود گرفته‌اند. اما هنگامی که دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در ساماندهی امورات اجتماعی قادر به کنترل و مدیریت مسائل اجتماعی نباشند، شاهد چرخه‌ای از بازتولید آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

شاید بتوان اعتیاد را سرحلقه این چرخه آسیب‌زا دانست که از بابت آن خیل کثیری از جوانان و خانواده‌ها دچار گرفتاری و معضلات فراوانی شده‌اند. اعتیاد سرحلقه چرخه‌ای است که با خود غول بیکاری را به همراه آورده است. گرفتارشدن در دام اعتیاد دیگر فکر و توانی را برای افراد باقی نمی‌گذارد تا بتوانند به اشتغال فکرکنند و چه بسا از فرط بیکاری و نبود کارمناسب به سمت استفاده ازمواد مخدر و اعتیاد گرایش پیدا کرده‌اند. لذا شاهدیم که چرخه معضلات اجتماعی چگونه بهم پیوسته هستند و با بروز یکی از این آسیب‌ها و عدم درمان آن، آسیب‌های بعدی نمایان خواهند شد.

در بازتولید آسیب‌های اجتماعی پس از بیکاری و اعتیاد، نوبت به نمایان شدن طلاق در بین خانواده‌ها و زوج‌های جوان می‌گردد. از سال 91 تاکنون روند صعودی آمار طلاق در مقابل سیر نزولی آمار ازدواج، نشانگر ضعف‌‌های اجتماعی ما در سامان دهی آسیب‌های این چنینی است. دریک چرخه آسیب‌زا اعتیاد، بیکاری و طلاق، سه معضل اجتماعی پرهزینه برای مردم و کشور می‌باشند که هنوز نتوانسته‌ایم روندی برای جلوگیری از بروز و عدم بازتولید آنها بیابیم.

البته این به معنای نادیده گرفتن عملکرد دستگاه‌هایی همچون نیروی انتظامی و نهادهای مبارزه با مواد مخدر و کانون‌های قضایی نیست، اما به سبب معیوب بودن برنامه‌های پیشگیرانه، این عملکردها تنها به مثابه قرصی مسکن برای درمان بیماری سرطانی
می‌باشد!.

نکته نگران کننده‌ اینجاست که کنش‌های اجتماعی ما در جامعه بعضاً موجب تشدید بروز این چرخه پرآسیب گردیده است. همانطور که گفته شد می‌توان اعتیاد را سرحلقه این چرخه دانست و ما با رفتار و برنامه‌های غیرکارشناسی خود موجب تشدید بروز این عامل می‌شویم.

قریب به اکثریت معتادان در اظهارات خود مدعی‌اند که ابتدا این مواد را برای تفریح و داشتن اوقاتی مفرح استفاده کرده‌اند. اما چرایی انتخاب این تفریح، محلی از ابهام دارد که می‌توان پاسخی ساده برای آن یافت. نبود امکانات تفریحی و فرهنگی در کشورما معضلی است که همه جامعه شناسان به آن تاکید دارند، اما برنامه ریزان و سیاست گذاران برنامه‌ای برای حل این معضل ندارند.

باید اذعان داشت که ما با دست خودمان بسیاری از تفریحات و اوقات شاد را از جوانان گرفته‌ایم. جوانان سرشار از انرژی هستند و اگر به بهانه های مختلف این تخلیه انرژی صورت نگیرد، قطعاً استفاده از مواد مخدر دور از ذهن نیست. مواد مخدری که تهیه آن به کمتر از ده دقیقه در سطح شهر امکان پذیر است!.

نگاهی به همین تابستان فعلی بیندازیم؛ چند برنامه و جشنواره‌ تابستانی و شاد برای جوانان در نظرگرفتیم که عموم بتوانند بدون صرف هزینه زیاد از آن استفاده کنند و اوقات خوشی داشته باشند؟ در عوض به بهانه مختلف خود را در مقابل جوانان و خواسته‌هایشان قرار دادیم.

یک روز به بهانه آب بازی در پارک‌ها آنها را بازداشت کردیم، بار دیگر به سبب حضورشان در جشنواره سینمایی و تأتر با آنها به مشکل خوردیم، علایقشان پیرامون هنر و موسیقی را بی اهمیت جلوه دادیم و اخیراً نیز برگزاری هرگونه کنسرت با مجوز را با اعمال سلیقه‌های فردی و گروهی ممنوع کردیم و دست آخر توقع داریم همه چیز خوب و خوش به پایان رسد.

اما هرگز اینچنین نیست و اگر امروز آزادی جوانان و خواسته‌های آنها را نادیده انگاشتیم، باید منتظر سرخوردگی آنها درجامعه و گرایش به سمت آسیب‌ها و مفاسد اجتماعی واخلاقی باشیم. با بروز یکی از عوامل اصلی معضلات اجتماعی همچون اعتیاد باید توقع بازتولید معضلات دیگر را نیز داشته باشیم.

حال قدری تامل کنیم و با محاسبه‌ای ساده هزینه و فایده رفتارهای فرهنگی و اجتماعی با جوانان را قبل از بروز آسیب‌هایی همچون اعتیاد را بررسی کنیم، آیا تحمل و داشتن جامعه‌ای شاد با برنامه‌هابی درچارچوب قانون و شریعت، سخت تر است و یا مشاهده خیل عظیمی از جوانان معتاد، بچه‌های طلاق، زنان بی سرپرست، زندانیان جوانی که از بیکاری به سمت بزه کشیده شدند و...

تعداد درجات محبت را مختلف گفته‌اند.


محبت از دیدگاه ادبا و اهل ذوق

۱) بعضی گفته‌اند مراتب محبت از دیدگاه ادبا و اهل ذوق یازده تاست.

به این ترتیب:

  • ۱. هَوی = میل
  • ۲. علاقه = محبتی که از قلب عاشق جداشدنی نیست
  • ۳. کَلَف = شدت محبت
  • ۴. عشق = بیشتر از حبّ
  • ۵. شَعَف = سوختن قلب به علت فزونی محبت
  • ۶. شَغَف = رسیدن محبت به پوستۀ قلب
  • ۷. جَوی = هوی و محبت باطن
  • ۸. تَیم = گذر از معشوق ظاهری و طلب دیدار معشوق حقیقی
  • ۹. تَبْل = از شدت عشق مریض و ناتوان گشتن
  • ۱۰. تَدلِیه = پریدن عقل از شدت محبت
  • ۱۱. هُیوم = فنا در معشوق و غیر او ندیدن [۳]

مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان کشورهای دوست و هم پیمان در دافوس آجا برگزار شد

1395/5/28 پنجشنبه


صبح امروز مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان میهمان از کشورهای دوست و هم پیمان از دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا(دافوس) در محل سالن شهید فلاحی این دانشگاه برگزار شد.

 

صبح امروز مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان میهمان از کشورهای دوست و هم پیمان از دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا(دافوس) در محل سالن شهید فلاحی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایرانف دراین مراسم که تعدادی از وابستگان خارجی نیز حضور داشتند از دانشجویان میهمان کشورهای پاکستان و عمان با اهداء لوح و هدیه توسط فرمانده دانشگاه تقدیر شد.

در ادامه این مراسم امیرسرتیپ دکترحسین ولی وند فرمانده دافوس در سخنانی ضمن تبریک فارغ التحصیلی این دانشجویان  خطاب به آنان گفت: شما باید ارزش و قدر این دوره ها و دوستی های ایجاد شده را بدانید و حضور در دافوس آجارا فرصتی برای ادامه ارتقاء سطح علمی خود قرار دهید.

وی در ادامه با ابراز امیدواری و تاکید بیشتر در روابط حسنه بین کشورهای پاکستان و عمان گفت: امیدواریم در آینده شاهدارتباطات حسنه و اتحادبین تمامی ملل مسلمان بویژه کشورهای همسایه در مقابل دشمنان اسلام باشیم .

گفتنی است در این مراسم  همچنین  نشان دافوس آجا و کشورهای پاکستان و عمان توسط وابستگان نظامی این کشورها با فرمانده این دانشگاه  مبادله شد

توسعه همکاری های رادیو معارف و نزاجا



جمعی از مدیران رادیو معارف در جلسه مشترک با معاون فرهنگی ، عقیدتی و سیاسی ارتش به بررسی زمینه های همکاری مشترک پرداختند.

به گزارش روابط عمومی رادیو معارف مدیران گروه های برنامه ساز، تولید و پخش و روابط عمومی رادیو معارف در دیدار با معاون فرهنگی ، عقیدتی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به ظرفیت های رادیو سراسری معارف در ترویج و تبلیغ معارف قرآن کریم و سیره اهل بیت علیهم السلام، بر آمادگی این رسانه دینی در زمینه پوشش برنامه ها و فعالیت های فرهنگی عقیدتی ارتش ، معرفی چهره های شاخص شاهد و ایثارگر و تولید برنامه های مشارکتی با هدف ارتقاء انگیزه های معنوی و عقیدتی کارکنان و خانواده های معزز نزاجا تأکید کردند.

تیجه کنترل غضب

تیجه کنترل غضب

نصیحت پیامبر اسلام

نتیجه کنترل غضب
نتیجه کنترل غضب
مردی به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد : ای رسول خدا ، نصیحتی به من بیاموز . پیامبر فرمود : « اذهب و لا تغضب » (برو و غضب مکن) . آن مرد گفت : همین نصیحت مرا کافی است .....

مردی به حضور پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمد و عرض کرد : ای رسول خدا ، نصیحتی به من بیاموز .
پیامبر فرمود : « اذهب و لا تغضب » (برو و غضب مکن) .
آن مرد گفت : همین نصیحت مرا کافی است .
او نزد قبیلة خود رفت ، دید مقدمة جنگی خونین در میان دو گروه قومش پدید آمده و افراد هر دو گروه اسلحه به دست گرفته و صف کشیده و آمادة جنگ هستند . آن مرد نیز تحریک شد و به نفع خویشان خود اسلحه برداشت و به صف یکی از آن دو گروه پیوست. در این هنگام ناگاه سخن پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به یادش آمد که فرموده بود : « غضب نکن » .
همان دم اسلحه اش را به کناری انداخت ، سپس آرام آرام به طرف گروه مقابل که برای جنگ با خویشان او آماده شده بودند ، رفت و به آنها گفت : هر زخم و قتلی که از ناحیة ما به شما رسیده و نشان ندارد ( ضارب و قاتل مشخص نیست )، خونبهای آن را من به عهده می گیرم و می پردازم و هر زخم یا قتلی که نشان دارد ( ضارب یا قاتلش معلوم است )، خونبهای آن را از ضارب و قاتل بگیرید.
همین پیشنهاد نرم و صلح آمیز او باعث شد که طرفهای مقابل آرام شدند و در پاسخ گفتند ما به پرداخت جریمه سزاوارتریم . و در نتیجه بین دو گروه صلح به وجود آمد و خشم و غضب بکلی برطرف گردید (1).

قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم):
الا ادلّکم علی خیر اخلاق الدّنیا و الاخره ؟ تصل من قطعک و تعطی من حرمک و تعفو عمّن ظلمک(2) .
رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود :
آیا شما را از بهترین اخلاق دنیا و آخرت آگاه نسازم ؟ پیوند با کسی که با تو قطع رابطه نموده ، احسان به کسی که تو را محروم ساخته و گذشت از کسی که به تو ظلم کرده است .