تلخ وشیرین94

دوستانه

تلخ وشیرین94

دوستانه

داستان

استادی درشروع کلاس درس، لیوانی پر از آب به دست گرفت. آن را بالا گرفت که همه ببینند. بعد از شاگردان پرسید: "به نظر شما وزن این لیوان چقدر است؟"

شاگردان جواب دادند: "۵۰ گرم ، ۱۰۰ گرم ، ۱۵۰ گرم"

استاد گفت: "من هم بدون وزن کردن، نمی‌دانم دقیقا وزنش چقدر است. اما سوال من این است: اگر من این لیوان آب را چند دقیقه همین‌طور نگه دارم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟"

شاگردان گفتند: "هیچ اتفاقی نمی‌افتد."

استاد پرسید: "خوب، اگر یک ساعت همین‌طور نگه دارم، چه اتفاقی می‌افتد؟"

یکی از شاگردان گفت: "دست‌تان کم کم درد می‌گیرد."

حق با توست... حالا اگر یک روز تمام آن را نگه دارم چه؟

شاگرد دیگری گفت: "دست‌تان بی‌حس می‌شود. عضلات به شدت تحت فشار قرار می‌گیرند و فلج می‌شوند. و مطمئنا کارتان به بیمارستان خواهد کشید..."

و همه شاگردان خندیدند. استاد گفت: "خیلی خوب است. ولی آیا در این مدت وزن لیوان تغییر کرده است؟"

شاگردان جواب دادند: "نه" پس چه چیز باعث درد و فشار روی عضلات می‌شود؟ درعوض من چه باید بکنم؟

شاگردان گیج شدند. یکی از آن‌ها گفت: "لیوان را زمین بگذارید..."

استاد گفت: "دقیقا... مشکلات زندگی هم مثل همین است. اگر آن‌ها را چند دقیقه در ذهن‌تان نگه دارید. اشکالی ندارد. اگر مدت طولانی‌تری به آن‌ها فکر کنید، به درد خواهند آمد. اگر بیشتر از آن نگه‌شان دارید، فلج‌تان می‌کنند و دیگر قادر به انجام کاری نخواهید بود. فکر کردن به مشکلات زندگی مهم است. اما مهم‌تر آن است که در پایان هر روز و پیش از خواب، آن‌ها را زمین بگذارید. به این ترتیب تحت فشار قرار نمی‌گیرند، هر روز صبح سرحال و قوی بیدار می‌شوید و قادر خواهید بود از عهده هر مسئله و چالشی که برایتان پیش می‌آید، برآیید!"

قیمت یه روز زندگی چنده ؟

 راستی؛ هیچ وقت از خودت پرسیدی قیمت یه روز زندگی  چنده؟ تموم روز رو کار می‌کنیم و  آخرشم از زمین و زمان شاکی هستیم که از زندگی خیری ندیدیم! شما رو به خدا تا حالا از  خودتون پرسیدید: قیمت یه روز بارونی چنده؟ یه بعدازظهر دلنشین آفتابی رو  چند می‌خری؟ حاضری برای بو کردن یه بنفشه  وحشی توی یه صبح بهاری یه  اسکناس درشت بدی؟ پوستر تمام رخ ماه قیمتش چنده؟ ولی اینم می‌دونی که اگه بخوای وقت بگذاری و حتی نصف روز هم بشینی به گل‌های وحشی که کنار جاده دراومدن نگاه کنی بوته‌هاش ازت پول نمی‌گیرن!

چرا وقتی رعد و برق میاد تو زیر درخت فرار می‌کنی؟ می‌ترسی برقش بگیرتت؟ نه، اون می‌خواد ابهتش رو نشونت بده. آخه بعضی وقت‌ها یادمون میره چرا بارون میاد! این جوری فقط می‌خواد بگه منم هستم فراموش نکن که همین بارون که  کلافت می‌کنه که "اه چه بی‌موقع شروع شد، کاش چتر داشتم." بعضی وقتا دلت برای نیم ساعت قدم زدن زیر نم نم بارون لک می‌زنه.

هیچ وقت شده بگی دستت درد نکنه؟ شده از خودت بپرسی چرا تمام  وجودشونو روی سر ما گریه می‌کنن؟! اونقدر که دیگه برای خودشون  چیزی نمی‌مونه و نابود میشن؟ ابرها رو می‌گم...! هیچ وقت از ابرها تشکر کردی؟ هیچ وقت شده از خودت بپرسی که  چرا ذره ذره وجودشو انرژی می‌کنه و به موجودات زمین می‌بخشه؟! ماهانه می‌گیره یا قراردادی  کار می‌کنه؟

تا حالا شده به خاطر این که زیر یه درخت بشینی و به آواز بلبل گوش کنی پول بدی؟ قشنگ‌ترین سمفونی طبیعت رو می‌تونی یه شب مهتابی کنار رودخونه گوش کنی. قیمت بلیتش هم دل تومنه!

خودتو به آب و آتیش می‌زنی که حتی تابلوی گل آفتابگردون رو بخری و بچسبونی به دیوار  اتاقت ولی اگه به خودت یک کم زحمت بدی می‌تونی قشنگ‌ترین تابلوی گل آفتابگردون رو توی طبیعت ببینی. گل‌های آفتابگردونی که اگه بارون بخورن نه تنها رنگشون پاک نمی‌شه، بلکه  پررنگ‌تر هم میشن! لازم نیست روی این تابلو کاور بکشی، چون غبار روی اونو،  شبنم صبح پاک می‌کنه و می‌بره.

تو که قیمت همه چیز رو با پول می‌سنجی تا حالا شده از خدا بپرسی: قیمت یه دست سالم چنده؟ یه چشم بی‌عیب چقدر می‌ارزه؟ چقدر باید بابت اشرف مخلوقات بودنم پرداخت کنم؟! قیمت یه سلامتی فابریک چقدره؟ خیلی خنده داره نه؟ و خیلی سوال‌ها مثل این که شاید به ذهن هیچ کدوممون نرسه... اون وقت تو موجود خاکی اگه یه روز یکی از این دارایی‌هایی رو که داری ازت بگیرن زمین و زمان رو به فحش و بد و  بیراه می‌گیری؟ چی خیال کردی؟ پشت قبالت که ننوشتن. نه عزیز  خیال کردی! اینا همه لطفه، همه نعمته که جنابعالی به حساب حق و حقوق خودت می‌ذاری تا اونجا که اگه صاحبش بخواد می‌تونه همه رو آنی ازت پس بگیره.

پروردگاری که هر چی داریم از قدرت اوست... اینو بدون اگه یه روزی فهمیدی قیمت یه لیتر بارون چنده؟ قیمت یه ساعت روشنایی خورشید چنده؟ چقدر باید بابت مکالمه روزانه‌مون با خدا پول بدیم؟ یا اینکه چقدر بدیم تا نفسمون رو، بی‌منت با طراوت طبیعت زیباش تازه کنیم اون وقت می‌فهمی که چرا داری تو این دنیا زندگی میکنی! قدر خودت رو بدون و لطف دوستان و اطرافیانت رو هم دست کم نگیر به زندگی ایمان داشته باش تا بشه تموم قشنگیهای دنیا مال تـــو.



تبریک ناجا به ارتس

۲۹ فروردین؛یادآور حماسه بزرگ مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران

آرم نیروی انتظامی

ناجا در پیامی به مناسبت فرارسیدن روز ارتش با پیامی ضمن گرامی‌ داشتن این روز آورده است: 29 فروردین، یادآور حماسه و ایثار غیور مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران در حفظ و حراست از استقلال و تمامیت ارضی کشور است.

 به گزارش ایسنا، متن پیام نیروی انتظامی به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش بدین شرح است: ۲۹ فروردین روز پاسداشت شجاعت و دلاوری‌های فرزندان برومند این مرز و بوم در نهادی است که از نخستین روزهای پیروزی  انقلاب اسلامی  با وفاداری مثال‌زدنی به انقلاب و نظام مقدس اسلامی، دفاع از کیان و مرزهای آبی و خاکی کشور در برابر تهدیدات بیگانگان را سرلوحه ماموریت‌های خود قرار داده است.

ارتش غیرتمندی که در طول دوران دفاع مقدس هزاران شهید، جانباز و ایثارگر را در راه حفظ عزت، استقلال میهن اسلامی و شرافت ملت ایران تقدیم کرده است و امروز که جمهوری اسلامی ایران به فضل الهی پرشتاب در مسیر فتح قله‌های رفیع پیشرفت و آبادانی در حرکت است، نقش ارتش در این عرصه کاملا بارز است و غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران، دوشادوش و همگام با دیگر نیروهای مسلح در خط مقدم این حرکت رو به جلو و متعالی قرار دارد.

امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با سربلندی و افتخار به عنوان ارتشی «مردمی» ، «مکتبی»،«سرافراز» و متکی بر تجارب گرانبهای دفاع مقدس و دستاوردهای آن، روز به روز بیشتر در جهان می‌درخشد با نیروهای متخصص،توانمند همچنین به کارگیری پیشرفته‌ترین ابزار و بهره‌گیری از دانش روز دنیا توانسته در زمینه تولیدات نظامی به اقتداری در خور شأن دست یافته و به عنوان برجسته‌ترین و کارآمدترین ارتش‌ها در بین نیروهای مسلح منطقه و جهان مطرح باشد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری پلیس، در پایان این پیام آمده است: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با گرامیداشت یاد و خاطره امیران سرافراز ارتش خصوصا شهیدان صیاد شیرازی، فلاحی، کلاهدوز، ستاری، آبشناسان، بابایی و همه شهدای عزیز ارتش و تبریک فرا رسیدن این روز به آحاد برادران بزرگوار ارتش غیور ایران اسلامی، عزتمندی و اقتدار روز افزون برای خانواده بزرگ و با صلابت ارتش در سایه‌سار زعامت و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی) را مسئلت می‌کند.

تصاویری از حال و هوای عید نوروز در شهر دوشنبه تاجیکستان


عکاسی در سفرتاجیکستان

نزدیک فصل بهار که می شود، کره زمین و تمام موجوداتش به تکاپو می افتند و هر کس به نحوی به استقبال فصل زایش و زیبایی می رود. طبیعت با پوشاندن لباس سبز بر تنش و چیدمان رنگی گل ها در دامنش نشانه ای از زیبایی های این فصل نوبلوغ را به رخ می کشد و حیوانات اغلب در این دوره زایش را تجربه می کنند. آدمیزاد نیز به عنوان بخشی از طبیعت، هرگز نمی تواند بی تفاوت از کنار میلاد مبارک و خوش برکت زمین بگذرد و بیش از هر جاندار دیگری با اشتیاق آغوش به روی بهار می گشاید. بهار فصلی مهربان است که پرواز گَرده گل ها و گیاهانش در هوا به مشام آدمی خوش می نشیند و جان را به آغوش خوابی سُکرآور می کشاند و نسیم ملایمش چون لحافی نرم و سبک روح را در خود می پوشاند. این ها همه بخشی از لطافت های بهارانه دنیاست و انسان در پاسخ به این محبت ها با آغوش باز بهار را پذیرا می شود. 

نو شدن سال و آغاز بهار در بسیاری از کشورها جشن گرفته می شود و کم نیستند سرزمین هایی که همانند ما نوروز را پاس می دارند و با مراسمی مشابه یا متفاوت به استقبال فروردین می روند. یکی از کشورهایی که روابط فرهنگی گسترده ای با ایران دارد و حتی مردمش به زبان پارسی سخن می گویند، تاجیکستان است. عید نوروز که در تاجیکستان به آن (Navruz) می گویند از مهم ترین و باشکوه ترین مراسم ملی این کشور محسوب می شود و هرساله مردم با به جای آوردن رسوم کهن خود، این مراسم را برگزار می کنند. تاجیک ها نوروز را جشن صلح و دوستی میان همه موجودات زمین می دانند و تولد دوباره زمین را سپاس می گویند. این مراسم در مدت ۳ روز از ۳۰ اسفند ماه تا ۲ فروردین به صورت همگانی برگزار می شود و در جریان آن مردم با پوشیدن لباس های سنتی، تهیه و تدارک غذاهای مرسوم در این ایام، بر افروختن آتش به شکرانه فصل با برکت کشاورزی و جشن و پایکوبی به دور آن، مقدم بهار را گرامی می دارند. همچنین با چیدن گل از دامان طبیعت و تقدیمش به یکدیگر نویدِ آمدن بهار را می دهند و درحالی که اطراف را با دسته گل های رنگین تزئین می کنند به رقص و آواز های دسته جمعی می پردازند. مراسم پخت سمنو و سبز کردن سبزه نیز از رسوم دیگر مردم تاجیکستان به شمار می آید.

این بار به مناسبت برگزاری مراسم نوروزی سفری به تاجیکستان و پایتخت آن دوشنبه داریم تا در کنار هم از تماشای شادابی و نشاط طبیعت و مردم این سرزمین در آغاز بهار لذت ببریم اما پیش از آن جهت شناخت بهتر مراسم نوروز در تاجیکستان و سایر کشورهایی که این عید را جشن می گیرند مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

آداب و رسوم نوروز در کشورهای دیگر | خوش آمد گویی به بهار طبیعت

در ادامه با کارناوال همراه باشید در این جشن باستانی.

مراسم نوروز در کشور تاجیکستان

۱- رقص سنتی دختران تاجیکی به یمن ورود بهار

مراسم نوروز در کشور تاجیکستان

۲- لباس و زیورآلات سنتی زنانه، آماده برای نشستن بر تن صاحبش

مراسم نوروز در کشور تاجیکستان

۳- نان های فتیر تزئین شده برای مراسم جشن نوروز

مراسم نوروز در کشور تاجیکستان

۴- گردهمایی مردم شادمان تاجیکی برای جشن سراسری نوروز

مراسم نوروز در کشور تاجیکستان

۵- خوراک باج و سالاد سنتی تاجیک برای پذیرایی از میهمانان نوروزی

باج خوراکی مانند کله پاچه است که از گندم و جو نیز در پخت آن استفاده می شود.

مراسم نوروز در کشور تاجیکستان
photo by Javed Ali

۶- حضور همگانی مردم در طبیعت سبز و بهاری برای برپایی جشن نوروز

مراسم نوروز در کشور تاجیکستان

۷- جشن و پایکوبی جوانان تاجیکی به مناسبت آغاز سال نو

مراسم نوروز در کشور تاجیکستان
photo by Javed Ali

۸- کودکان زیبای تاجیکی در لباس های سنتی

مراسم نوروز در کشور تاجیکستان
photo by Javed Ali

۹- حضور مشتاقانه مردم برای تماشای اجرای کودکان

مراسم نوروز در کشور تاجیکستان
photo by Javed Ali

۱۰- حضور پر تعداد زنان و مردان در لباس های رنگین و شاد فستیوال بهاری

مراسم نوروز در کشور تاجیکستان
photo by Javed Ali

۱۱- خوردن و آشامیدن، ثبت لحظه های شیرین و شادی و سرور در جریان جشن ملی نوروز

مراسم نوروز در کشور تاجیکستان
photo by Javed Ali

۱۲- خوراکی ها و غذاهای سنتی تاجیک در مراسم نوروزی

مراسم نوروز در کشور تاجیکستان
photo by Javed Ali

۱۳- و پیوند زناشویی عروس و داماد سنتی در ابتدای بهار 

مراسم نوروز در کشور تاجیکستان
photo by Javed Ali

سخن آخر

از حضور میان مردم مهربان و سرزنده تاجیکی لذت بردید؟

برگزاری مراسم با شکوه عید نوروز در تاجیکستان را چگونه دیدید؟

آیا درباره رسوم خاص این کشور چیزی شنیده بودید؟

اگر از تماشای تصاویر این مطلب لذت بردید نظرتان را با ما در میان گذارید تا باز هم با مطالبی مشابه همراهتان باشیم.