تلخ وشیرین94

دوستانه

تلخ وشیرین94

دوستانه

چرا دشت دریاسر؟

چرا دشت دریاسر؟


– دشت دریاسر یکی از مناطق طبیعی خاص ایران است که امکان تماشای دشت پر از گل، جنگل های انبوه و قله های پوشیده از برف را به یک باره برای شما فراهم می کند.

– این دشت در فصل بهار میزبان گل های بابونه زرد می شود و زیبایی آن به حدی می باشد که عنوان بهشت اردیبهشت ایران را به خود اختصاص داده است.

دشت دریاسر
photo by Hamed Shabani
دشت دریاسر




  

در مسیر دشت دریاسر | مرور زیبایی های جاده دوهزار

همه ی زیبایی های این سفر و لذت های آن به مقصد ختم نمی شود و مسیر هم برایمان جاذبه هایی را کنار گذاشته است. برای رسیدن به دشت دریاسر باید از جاده دوهزار گذشت، جاده ای پر پیچ و خم که توسط درختان احاطه شده است و از قلب یک منطقه جنگلی عبور می کند. زیبایی های این جاده به حدی است که ممکن است بارها و بارها در آن توقف کنید و برای لذت بردن از مناظر چشم نواز از خودروی خود پیاده شوید.

این جاده شما را به نیمه های راه می رساند و و به روستایی به نام عسل محله ختم می گردد. حالا باید یک یا یک و نیم ساعت پیاده روی در شیب زیاد یا یک کوهپیمایی سبک را به جان بخرید و با عبور از میان جنگل به مقصد مورد نظرتان برسید. این مسیر نیز جاذبه های خاص خودش را دارد که خستگی را بی معنا جلوه می دهد.

این مسیر با چشم اندازهای متفاوتش شما را مسحور خود خواهد کرد و در آخر با نمایان شدن دشت دریاسر لذت این سفر به اوج خودش می رسد…

دشت دریاسر
جاده دوهزار

 دشت دریاسر | مرز میان سرسبزی و سرما

 دریاسر نام دشتی در جنوب شهر تنکابن می باشد که در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و در میان ۴ کوه بلند جای گرفته است. بلدترین کوهی که این دشت را محاصره کرده کوه الموت است که در سمت جنوب غربی آن قرار دارد. این دشت از غرب به گردنه ی سیالان، قله های خشچال و کندیگان و از شرق به طالقان محدود شده است.

دشت دریاسر علاوه بر زیبایی های خود، برای این قسمت از طبیعت مازندران حکم یک مرز را دارد که پوشش سبز و جنگلی را از پوشش برفی و یخچالی کوه الموت جدا کرده و به عنوان یک نقطه ی اتصال میان این دو عمل می کند.

دشت دریاسر
photo by Kaveh Kanani

دیدنی ها

طبیعت، در این دشت هر لحظه به رنگی در می آید و با دیدنی های تازه شما را غافلگیر می کند:

۱- گل های بهاری | بهشت اردیبهشت ایران

با فرا رسیدن بهار، لباسی از جنس گل های زردرنگ بابونه برتن این دشت می نشیند که در میان سبزه ها خودنمایی می کنند. گلهای زرد رنگ ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر رشد می کنند و تمام دشت را می پوشانند. وجود این گلها یکی از دلایل شهرت دریاسر است که لقب بهشت اردیبهشت ایران را نصیب این دشت کرده و همه ساله گردشگران زیادی را برای تماشایشان راهی این منطقه می کند.

دشت دریاسر

۲- چشمه سارها

یکی از ویژگی های جالب توجه دشت دریاسر، وجود چشمه هایی در کف آن است که آب را از قلب زمین در میان سبزه ها جاری می سازد. آبدهی این چشمه ها در فصل بهار به حدی است که به سختی می توان مکان خشکی را در دشت پیدا کرد.

دشت دریاسر
photo by Hamed Mohammadpour

۳- رودخانه خروشان

در میان دشت رودخانه ای وجود دارد که بسیار پرآب است و از ارتفاعات سبلان سرچشمه می گیرد. این رودخانه با عبور خود از میان دشت جلوه ای دیدنی به آن می بخشد و همچون رگی حیاتی بر تن آن جاری می شود.

دشت دریاسر
photo by Taher Jahanbakhsh

۵- جنگل های انبوه

در یک سوی این دشت جنگل های انبوهی قرار دارند که با درختان سر به فلک کشیده منظره ای خاص را در طبیعت ایجاد کرده اند. این جنگل ها در هر قسمتی از خود جاذبه ای خاص دارند که دیدنشان بر لذت سفر می افزاید. این جنگل ها با عنوان جنگل های دوهزار و تنکابن (شهسوار) شناخته می شوند که درخت های ازگیل و آلوچه جنگلی را نیز در خود جای داده اند.

دشت دریاسر

۶- کوه های سر به فلک کشیده

کوه های بلندی که گویی آسمان را شکافته اند در هر سوی این دشت به چشم می خورند. قله سیالان یکی از آنهاست که با صلابت و شکوه ایستاده و از دشت محافظت می کند و در کنار آن یخچال های طبیعی وجود دارند. این قله با ارتفاع ۴۱۸۵ متر در رشته کوه های البرز غربی و در مرز بین دره ی الموت و دره ی دوهزار قرار گرفته است. کوه های تنگ لات خان بن، سیاه کل و کل تلا از دیگر کوه های اطراف این دشت می باشند.

دشت دریاسر
photo by Hesam Dashti

۷- برگ های پاییزی

پاییز که از راه می رسد فرشی از میلیون ها برگ رنگارنگ در دشت پهن می شود. برگ ها در فضا معلق می شوند تا به زمین برسند و با رنگ های گوناگون خود جلوه ی تازه ای به دریاسر بدهند.

دشت دریاسر

تفریحات

در سفر به دشت دریاسر می توانید فعالیت های زیر را انجام دهید:

۱- پیاده روی در دشت

در دشت دریاسر می توانید گشت و گذاری متفاوت در طبیعت را تجربه کنید و غرق در تماشای مناظر مختلف شوید. می توانید مناظر و زیبایی های جدیدی را در این دشت کشف کنید و خاطره ای خوش را در ذهنتان ثبت نمایید.

دشت دریاسر

۲- کوهنوردی

کوه های اطراف دشت دریاسر فرصت خوبی را برای کوهنوردان به وجود آورده اند و می توانند میزبان خوبی برای آنها باشند. رفتن به این ارتفاعات به کوهنوردان این امکان را می دهد که از بالا به تماشای زیبایی های دشت دریاسر بنشینند و شاهد تصویری متفاوت از آن باشند.

دشت دریاسر
دشت دریاسر

۳- تماشای آسمان در شب

به دلیل کم بودن آلودگی های نوری می توانید در آسمان دریاسر به راحتی ستاره ها را ببینید و شاهد شهاب باران باشید. البته به شرط آنکه وسایل کمپینگ به همراه داشته باشید و شبی را در این دشت بگذرانید.

۴- پیک نیک

زمین های مسطح دشت دریاسر بهترین مکان برای برپایی یک پیک نیک دوستانه یا خانوادگی و خلق لحظات خوش در کنار همسفرانتان هستند. پس با بردن وسایل و خوراکی های لازم این فرصت را از دست ندهید.

دشت دریاسر
دشت دریاسر

۵- عکاسی

هر گوشه ی این دشت می تواند سوژه ی نابی برای عکاسی باشد و به یادگاری ماندگاری در دوربین عکاسیتان تبدیل گردد. پس دست به دوربین شوید و از لحظه لحظه ی حضور در این دشت لذت ببرید.

دشت دریاسر

بهترین فصل سفر

دشت دریاسر در هر فصلی از سال رنگ تازه ای به خود می گیرد:

بهار: این دشت در بهار بسیار خوش آب و هواست و رویش گل های زرد جلوه ی خاصی به آن می دهد.

تابستان: این دشت در تابستان روزهای بسیار گرم و شب های بسیار سردی را دارد اما پوشش سبز آن بیش از پیش جلوه می کند.

پاییز: دشت دریاسر در پاییز هوایی بارانی دارد اما برگ ریزان آن باز هم تماشایی است.

زمستان: لباس سپیدِ برفی، چهره ی تازه ای را به دشت می بخشد اما ارتفاع زیاد آن از سطح دریا باعث شده تا زمستان های بسیار سردی بر منطقه حاکم شود .

دشت دریاسر
photo by Morteza Esfandiar
دشت دریاسر
photo by Davoud Ansari
دشت دریاسر

کجا بمونیم؟

در سفر به دشت دریاسر می توانید در خانه های محلی و مهمان سراهای شهرهای اطراف اقامت کنید و یک روز را به بازدید از این دشت اختصاص دهید. بسیاری بر این عقیده اند که کمپینگ در این منطقه بسیار لذت بخش است و ترجیح می دهند شب را در چادر هایشان و در قلب طبیعت به صبح برسانند. اگر شما هم دوست دارید این نوع اقامت را تجربه کنید، نگاهی به مطالب زیر بیاندازید:

راهکارهای کمپینگ و اقامتی خوب در چادرهای مسافرتی

انواع کمپینگ در طبیعت

کمپینگ | وحشت یا تفریح ؟

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

دشت دریاسر

ملزومات سفر

برای رفتن به دشت دریاسر اولین وسیله ی مورد نیاز شما کفش مناسب است تا از پس یک ساعت و نیم کوهپیمایی بر بیایید. بردن آب به دریاسر آنقدرها ضروری نیست چرا که چشمه های این دشت آب مورد نیاز شما را تامین خواهند کرد، تنها مقداری آب برای مسیرتان بردارید. در صورت شب مانی در دشت لباس گرم، پتوی مسافرتی و کیه خواب فراموشتان نشود.

دشت دریاسر

راه دسترسی

آدرس

استان مازندران، جنوب غربی تنکابن، منطقه دو هزار

راه دسترسی

برای رفتن به دشت دریاسر به شهر تنکابن بروید و مسیر جاده دوهزار را در پیش بگیرید تا به یک دوراهی به نام امامزاده قاسم برسید. در سمت چپ، مسیری وجود دارد که سمت دره می رود و به روستای عسل محله ختم می گردد. حالا وسیله ی نقلیه ی خود را پارک کرده و به دل جنگل بزنید و پس از یک تا یک و نیم ساعت کوهپیمایی و پیاده روی در شیب و لذت بردن از تماشای تپه ها و چشمه های بین راه به دشت دریاسر برسید.

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

ساری: ۲۵۹ کیلومتر

تنکابن: ۳۵ کیلومتر

عباس آباد: ۶۱ کیلومتر

رامسر: ۶۳ کیلومتر

 

موقعیت دشت دریاسر بر روی نقشه

 

دیدنی های اطراف

در سفر به دشت دریاسر می توانید از جاذبه های زیر نیز دیدن نمایید:

* آبگرم فلکده

* سواحل دریای خزر

تصویری از سواحل دریای خزر

 

ساحل مازندران

توصیه های کارناوالی

در سفر به دشت دریاسر مراقب این طبیعت منحصر به فرد باشید و از ریختن زباله یا له کردن گل ها خودداری نمایید.

برای رفتن به این دشت حضور یک راهنمای محلی به شدت توصیه می شود.

دشت دریاسر

در پایان ویدیویی کوتاه از دشت دریاسر تنکابن را تماشا کنید

سخن آخر

از تماشای دشت دریاسر و سفر به ان لذت بردید؟

تا به حال به این منطقه سفر کرده اید؟

نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید

منتظر شما عزیزان هستیم…

 دیدگاه ها

  • مسعود
    ۵
    ۰

    به به چه جای با صفایی
    چه بهشتی
    چه خدای بزرگی

  • یحیی
    ۵
    ۲

    براستی با اینهمه زیبائیهای طبیعی تو کشور خودمون چه لزومی به سفرهای پرهزینه به کشورهای اطراف هست که بعضا” امنیت هم ندارن .به شرطی که رعایت اصول اولیه و همزیسنی مسالمت آمیز و مراقبت از محیط زیست زیبایمان را داشته باشیم .با تشکر از سرکار خانم فلاح

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.